2 6

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Στῦλος γέγονας Ὀρθοδοξίας, θείοις δόγμασιν ὑποστηρίζων τὴν Ἐκκλησίαν, ἱεράρχα Ἀθανάσιε, τῷ γὰρ Πατρὶ τὸν Υἱὸν ὁμοούσιον, ἀνακηρύξας κατήσχυνας Ἄρειον. Πάτερ Ὅσιε, Χριστὸν τὸν θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ

Ως θείος Αρχάγγελος, των νοερών στρατιών, Τριάδος την έλλαμψιν, καθυποδέχη λαμπρώς, Γαβριήλ Αρχιστράτηγε· όθεν εκ πάσης βλάβης, και παντοίας ανάγκης, σώζε απαρατρώτους, τους πιστώς σε τιμώντας, και πόθω ανευφημούντας, τα σα θαυμάσια

Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΝΟΣ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ


 Στν νάληψη ο γγελοι πόλαυσαν ατ πο ποθοσαν πολ καιρόΤν νθρωπο ν λάμπει κοντστ Θεόν κα  νθρωπος τιμήθηκε περισσότερο π’ ατος ν τούτοις χαίρονται' δν χουν φθόνοκα κακίαπωςκι ταν μας διωξαν π τν παράδεισο κα φύλαγαν ξ ατν τ χερουβμ γι ν μξαναμπομεατο πέφερανπως κα νας πηρέτης φυλάγει στ φυλακ τν συνυπηρέτ τουγιατίτν διέταξε  κύριος τουλλ συγχρόνως λυπταιτσι κα ο γγελοιπο εναι σύγκριτα πιφιλόστοργοι π τος νθρώπουςλυπήθηκαν ταν ξεδιώχθη  νθρωπος π τν παράδεισο.


     Τ διο πονον κα ο γιοι ταν βλέπουν  Θες ν τιμωρε τος μαρτωλος δελφούς τουςτσι Μωυσς ν γανάκτησε μ τν εδωλολατρεία τν μοεθνν του κα σπασε τς πλάκες το νόμου πτν ταραχή τουν τούτοιςταν  Θες ποφάσισε ν τος καταστρέψει γι τς συνεχες πτώσεις τους,τς χαριστίες τους κα τς νυπακοές τουςκενος επε στ Θεό' «Ἐὰν τος συγχωρήσεις τν μαρτία ,συγχώρεσε τνσ διαφορετικ περίπτωση σβσε κα μένα π τ βιβλίο τς ζως πο μ’ γραψες» (ξ. 32,31-32). Τ διο κα  εζεκιήλταν εδε τν γγελο ν ξολοθρεύει τος νθρώπουςφώναξε δυνατκα θρήνησε κα επε«λλοίμονοΚύριε γιατί ξολοθρεύεις τος πόλοιπους σραηλτες» (εζ. 9,8). Κα ερεμίας λέγει«Τιμώρησέ μας Κύριελλ στερα π σκέψη κα χι πάνω στ θυμό σουγι ν μήμας φήσεις πολ λίγους» (ερ.10,24). Χαρακτηριστικ εναι κα  περίπτωση το βραμ κα το Λτταν προσπαθον καθένας μ τν τρόπο τουν σώσουν π τν καταστροφ τς πόλεις τνΣοδόμων κα τς Γομόρραςς θυμηθομε κα τν Παλο ποος δέχθηκε ν γίνει νάθεμα κα ντιμωρεται αωνίωςἐὰν μ’ ατ μποροσαν ν σωθον ο μοεθνες τουἘὰν τόσο φιλόστοργα κα μγάπη νεργον ο μαρτωλο κα πεσόντες νθρωποι πολ περισσότερο ο γγελοιΔιότι κα ατοίπωςκα ο δίκαιοιθεωρον δικά τους τ δικά μαςΧαίρονται μ τς χαρές μας κα λυπονται μ τς λπεςμας. νήκουν στ σμα τς κκλησίας κα συμμετέχουν στ ζωή μαςΕναι ο πι ελικρινες κα δολοιφίλοι μαςΓι’ ατ λέμε κα στς προσευχές μας ν μς δώσει  Θες «γγελον ερήνηςπιστν δηγόν,φύλακα τν ψυχν κα τν σωμάτων μν»Διότι ο γγελοι δν εναι πως ο δαίμονες γριοι,βλοσυροίδιασπαστικοίπίβουλοιφθονερο (Ε.Π.Ε. 36,205).

     
Τ τι χαίρονται ο γγελοι μ τν μετάνοια τν νθρώπων τ λέγει κα  Χριστός«τι χαρ σταιν οραν κα π τς γς π ν μαρτωλ πιστρέφοντι» (Λούκ. 15,7). Συνεπς φο χαίρονται ογγελοι ταν βλέπουν να μαρτωλ ν μετανοε πολ περισσότερο σήμερα πο βλέπουν τν νθρώπινηφύση δίπλα στ ΘεόΠο βλέπουν τι ατς πο μετανοεσο μαρτωλς κα ν τανμπορε βάσει τςθυσίας το Χριστο ν φθάσει δίπλα στ ΘεόΓιατί ατ εναι τ μήνυμα τς ναλήψεως το Χριστο.

     
Κι ταν γεννήθηκε  Χριστς -δεγμα τι  Θες ποφάσισε ν συμφιλιωθε μ τος νθρώπουςογγελοι στησαν χορ κα φώναζαν κα λεγαν' «Δόξα ν ψίστοις Θε κα π γς ερήνην νθρώποιςεδοκία» (Λούκ. 2,14). Ν πο δοξάζουν τν Θε γι τ γαθ πο χάρισε στος νθρώπουςγι τνερήνη μεταξ Θεο κα νθρώπωνκα εχονται ν πάρχει γαθ προαίρεση στ νθρώπινο γένος στεν λάβουν τς δωρες το Θεο κα ν συνεργασθον μαζί του στ ργο τς σωτηρίας τν…

     
Θέλεις ν μάθεις τι χαιρόταν κα σκιρτοσαν ταν θ βλεπαν τν Κύριο ν νεβαίνει στοςορανούςκουσε τότε ατ πο λέγει  Κύριος' «πάρτι ψεσθε τος ορανος νεωγμένους κα τοςγγέλους το Θεο ναβαίνοντας κα καταβαίνοντας π τν υἱὸν το νθρώπου» (ω. 1,52). π’ ατ τνεβοκατέβασμα τν γγέλων φαίνεται  χαρά τουςΚατεβαίνουν κα νεβαίνουν σκιρτντες π χαρκα εχαρίστηση γι τ γεγονότα τς νσάρκου οκονομίαςΔιότι ατ εναι  συνήθεια ατν πογαπονν σκιρτον κα ν χοροπηδον μόλις ντιληφθον κάτι τ εχάριστο γι’ ατος πο γαπον.

     Γι’α
τ παντο πάρχουν γγελοι σ’ λα τ γεγονότα τς νσάρκου οκονομίαςΚι ταν γεννήθηκε,κι ταν ναστήθηκεκι ταν νελήφθηΚα στος πειρασμος τς ρήμου μφανίζονται γγελοι(Μάτθ.4,1) κα στ Γεθσημανήταν προσευχόταν  Χριστς ν γωνί κα  δρτας το τρεχε «σεθρόμβοι αματος»τότε «φθη ατ γγελος π’ ορανο νισχύων ατόν» (Λούκ. 22,43). Συντρέχανεκα βοηθούσανε τ Χριστό, σν νθρωπο βεβαίωςσ’ λη τ σταυρική του πίγεια πορεία ποτέλεσματς ποίας ταν  σωτηρία το νθρώπου κα  πανασύνδεσή του μ τ Θεό.

Ο γγελοι στν νάληψη
    Στς «Πράξεις τν ποστόλων 1,10-11» παρουσιάζονται γγελοι ν λέγουν' «νδρες Γαλιλαίοιτίστήκατε μβλέποντες ες τν ορανόνοτος  ησος  ναληφθες φ’ μν ες τν ορανόνοτωςλεύσεταιν τρόπον θεάσασθε ατν πορευόμενον ες τν ορανόν». Γιατί τ λέγουν ατ ο γγελοι;Μήπως δν εχαν μάτια ο μαθητέςΜήπως δν βλεπαν ατ πο γινόταν;
    Τ λέγουν γι τος ξς δυ λόγους'

     
) Διότι πάντοτε στενοχωριονταν ο μαθητς γι τν ναχώρηση το ΧριστοΑτ φαίνεται σ’ ατπο τος επε  Χριστός«Κανες πό σας δν μ ρωτ πο πηγαίνειςλλ  λύπη χει γεμίσει τνκαρδία σας πειδή σας επα ατά» (ω. 16,5-6). ν μες λυπούμαστε πο ποχωριζόμαστε κάποτε,κόμη κα γι λίγοφίλουςγνωστούς συγγενεςπόσο θ στενοχωριονταν ο μαθητς πο χάνανεδι παντς τν ρατ παρουσία το ΧριστοΓι’ ατ στέκονται ο γγελοι κα λέγουν ατάδι νκαταπραΰνουν μ τν πάνοδο το Κυρίου τ λύπη πο τος προξένησε  ναχώρησή τουΓι ν μπάθουν ο μαθητς τι παθε  λισσαοςταν εδε τν διδάσκαλό τουτν λίαν’ νεβαίνει στοςορανούςσκισε τ ροχα του π τν πόνο διότι δν πρχε κανες ν το πε τι  λίας θξαναρθεΠράγματιλέγει  Παλος« διος  Κύριος θ κατεβε π τν οραν μ πρόσταγμα μφων ρχαγγέλουκι μες ο ζωντανοίπο θ’ πομένουμε τότε στ ζωήθ’ ρπαχθομε μ σύννεφα γιν συναντήσουμε τν Κύριο στν έρα» (΄ Θέσ. 4,15-16).

     
Β) Γι ν τονίσουν τι  Χριστς νεβαίνει χι ς πλς νθρωποςπως  λίαςλλ ς Θεός.κενος νέβηκε μ πύρινο ρμα Χριστς μ νεφέλη νεφέλη στν γία Γραφ εναι τ χημα κα θρόνος το Θεο«δο Κύριος κάθεται π νεφέλης κούφης» (σ.19,1), λέγει  Γραφήπειδ λοιπν Πατέρας κάθεται πάνω σ νεφέληγι’ ατ κα στν Υἱὸ στειλε τ νεφέληΕναι σν ν τος λέγειΜστενοχωρεσθε ἐὰν  λισσαος πρε τ μηλωτ το λία σν δρο' σες θ πάρετε πειρα θεϊκχαρίσματα 
    Ν λοιπν πο ο γγελοικι δφαίνεται ν παραμυθον τος νθρώπους κα ν τος διδάσκουν τθεογνωσίαστε  χαρ κα  ετυχία τους ν εναι συνεχς κα αώνιαΓιατί  χαρά μας εναι χαράτους κα  λύπη μας εναι λύπη τους.

     Τ
 νωτέρω κείμενολαφρ διασκευασμένοεναι το γίου Χρυσοστόμου (Ε.Π.Ε. 36, 219-227).Γι τν πόδοση'

ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ