2 6

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Στῦλος γέγονας Ὀρθοδοξίας, θείοις δόγμασιν ὑποστηρίζων τὴν Ἐκκλησίαν, ἱεράρχα Ἀθανάσιε, τῷ γὰρ Πατρὶ τὸν Υἱὸν ὁμοούσιον, ἀνακηρύξας κατήσχυνας Ἄρειον. Πάτερ Ὅσιε, Χριστὸν τὸν θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΥ

Ως θείος Αρχάγγελος, των νοερών στρατιών, Τριάδος την έλλαμψιν, καθυποδέχη λαμπρώς, Γαβριήλ Αρχιστράτηγε· όθεν εκ πάσης βλάβης, και παντοίας ανάγκης, σώζε απαρατρώτους, τους πιστώς σε τιμώντας, και πόθω ανευφημούντας, τα σα θαυμάσια

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΓΓΕΛΟΙ, ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΝ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ





Ο άγγελος είναι φύση νοερά και λογική, αεικίνητη, αυτεξούσια, ασώματη, λειτουργός του Θεού, φύσει θνητή (μόνο το άκτιστον θείον είναι φύσει αθάνατον), χάριτι όμως αθάνατη. Σημειωτέον ότι ο άγγελος λέγεται ασώματος και άυλος συγκρινόμενος με τον άνθρωπο. Συγκρινόμενος με τον Θεό είναι παχύς και υλικός. Μόνο ο άκτιστος Τριαδικός Θεός είναι κατά κυριολεξίαν ασώματος και άυλος:

«Άγγελος τοίνυν εστίν ουσία νοερά, αεικίνητος, αυτεξούσιος, ασώματος, Θεώ λειτουργούσα, κατά χάριν εν τη φύσει το αθάνατον ειληφυΐα, ης ουσίας το είδος και τον όρον ο κτίστης επίσταται Ασώματος δε λέγεται και αυλός, όσον προς ημάς· παν γαρ συγκρινόμενον προς τον Θεόν τον μόνον ασύγκριτον παχύ τε και υλικόν ευρίσκεται, μόνως γαρ όντως άϋλον το θείον εστί και ασώματον»[2]. Αξιοσημείωτα είναι επίσης όσα γράφει ο Δαμασκηνός επ’ αυτού: «Ασώματα δε και αόρατα και ασχημάτιστα κατά δύο τρόπους νοούμεν τα μεν κατ ουσίαν, τα δε κατά χάριν, και τα μεν φύσει όντα, τα δε προς την της ύλης παχύτητα.

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 29 σεπτεμβρίου 2013 - Β´ Λουκά




(Λουκ. στ´ 31-36)
Εͺἶπεν ὁ Κύριος· Καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως. Καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι. Καὶ ἐὰν ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. Καὶ ἐὰν δανείζητε παρ᾿ ὧν ἐλπίζετε ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα. Πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηρούς. Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες, καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστί.

Ο Απόστολος της Κυριακής 29 Σεπτεμβρίου 2013 - ΙΔ´ Αποστολή



(Β´ Κορ. α´ 21 - β´ 4)
Ἀδελφοί, ὁ βεβαιῶν ἡμᾶς σὺν ὑμῖν εἰς Χριστὸν καὶ χρίσας ἡμᾶς Θεός, ὁ καὶ σφραγισάμενος ἡμᾶς καὶ δοὺς τὸν ἀρραβῶνα τοῦ Πνεύματος ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν. ᾿Εγὼ δὲ μάρτυρα τὸν Θεὸν ἐπικαλοῦμαι ἐπὶ τὴν ἐμὴν ψυχήν, ὅτι φειδόμενος ὑμῶν οὐκέτι ἦλθον εἰς Κόρινθον. Οὐχ ὅτι κυριεύομεν ὑμῶν τῆς πίστεως, ἀλλὰ συνεργοί ἐσμεν τῆς χαρᾶς ὑμῶν· τῇ γὰρ πίστει ἑστήκατε. ῎Εκρινα δὲ ἐμαυτῷ τοῦτο, τὸ μὴ πάλιν ἐν λύπῃ ἐλθεῖν πρὸς ὑμᾶς. Εἰ γὰρ ἐγὼ λυπῶ ὑμᾶς, καὶ τίς ἐστιν ὁ εὐφραίνων με εἰ μὴ ὁ λυπούμενος ἐξ ἐμοῦ; Καὶ ἔγραψα ὑμῖν τοῦτο αὐτό, ἵνα μὴ ἐλθὼν λύπην ἔχω ἀφ᾿ ὧν ἔδει με χαίρειν, πεποιθὼς ἐπὶ πάντας ὑμᾶς ὅτι ἡ ἐμὴ χαρὰ πάντων ὑμῶν ἐστιν. ᾿Εκ γὰρ πολλῆς θλίψεως καὶ συνοχῆς καρδίας ἔγραψα ὑμῖν διὰ πολλῶν δακρύων, οὐχ ἵνα λυπηθῆτε, ἀλλὰ τὴν ἀγάπην ἵνα γνῶτε ἣν ἔχω περισσοτέρως εἰς ὑμᾶς.

Διδάξτε τα παιδιά ...τον Κανόνα του Εσωρούχου


 

Υπολογίζεται ότι περίπου ένα στα πέντε παιδιά πέφτει θύμα σεξουαλικής βίας, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής κακοποίησης.
Μπορείτε να βοηθήσετε να μη συμβεί αυτό στο δικό σας παιδί.
Μάθετε στο παιδί σας τον Κανόνα των Εσωρούχων.



Ο «Κανόνας του Εσώρουχου» είναι ένας απλός οδηγός που δημιουργήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης με σκοπό να βοηθήσει τους γονείς να εξηγήσουν στα παιδιά τους πού δεν πρέπει να τα αγγίζουν οι άλλοι άνθρωποι, πώς να αντιδρούν και πού να αναζητούν βοήθεια.
Τι είναι λοιπόν ο «Κανόνας του Εσώρουχου»; Είναι απλό: ένα παιδί δεν πρέπει να το αγγίζουν στα μέρη του σώματος του που συνήθως καλύπτονται από το εσώρουχο του. Επιπλέον, δεν πρέπει να αγγίζει και εκείνο με τη σειρά του τους άλλους σε αυτά τα σημεία.
Ο «Κανόνας του Εσώρουχου» δημιουργήθηκε για να βοηθήσει τους γονείς και τους κηδεμόνες να ξεκινήσουν μία συζήτηση με τα παιδιά τους. Είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης. Ο Κανόνας έχει πέντε (5) πτυχές:
(1)Το σώμα σου, ανήκει μόνο σε σένα
(2)Καλό και Κακό άγγιγμα
(3)Καλά και Κακά Μυστικά
(4)Η πρόληψη και η προστασία είναι υπευθυνότητα του γονέα
(5)Σε ποιούς μπορούν να απευθυνθούν τα παιδιά και να αναζητήσουν βοήθεια
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι ένα παιδί δεν είναι ποτέ τόσο μικρό για να μη μπορεί να διδαχτεί τον Κανόνα του Εσώρουχου. Η καλή επικοινωνία με τα παιδιά μας είναι το βασικό σημείο. Συνεπάγεται εμπιστοσύνη, αποφασιστικότητα, ευθύτητα και ένα φιλικό, μη απειλητικό περιβάλλον.
Πάντα στήριζα την άποψη ότι όλα ξεκινάνε από την παιδεία σε μικρή ηλικία. Αν δεν μπορείς να αλλάξεις μία κατάσταση τώρα, τουλάχιστον προσπάθησε για τη νέα γενιά. Το να μαθαίνουμε ένα παιδί πως να αναγνωρίζει και να αποφεύγει μία πιθανή βίαιη πράξη εναντίον του, είναι εξίσου σημαντικό με το να μεγαλώνουμε ένα παιδί που δε θα γίνει αυτός ή αυτή που θα διαπράξει τη βίαιη πράξη. Δεν αρκεί λοιπόν να μαθαίνουμε το παιδί πως να μην γίνει θύμα αλλά και πως να μη γίνει θύτης!
Το Συμβούλιο της Ευρώπης έχει ετοιμασει   ένα βιβλίο για μικρά παιδιά (3-7 ετών) με τίτλο «Η Κίκο και το Χέρι».

220.000 δολάρια δίνει η Τουρκία για την Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στον Πόντο


.

220.000 δολάρια δίνει η Τουρκία για την Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στον Πόντο

Η τουρκική κυβέρνηση αποφάσισε την «εξ ολόκληρου» επισκευή και αναστήλωση της ιστορικής Μονής Σουμελά και διέθεσε ήδη ένα κονδύλι 220.000 περίπουδολαρίων για το πρώτο στάδιο των σχετικών εργασιών. Κυβερνητική πηγή δήλωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει την ένταξη της Μονής στον πίνακα Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Η Μονή έχει εγγράφει από πρόπερσι στην κατηγόρια των υποψήφιων μνημείων για την ανώτερη βαθμίδα υποστήριξης του διεθνούς οργανισμού.

Η μοναδικότητα των κτισμάτων της Μονής, οι αγιογραφίες στο εσωτερικό της εκκλησίας και το αρχιτεκτονικό σύμπλεγμα σε ύψος 1.300 μέτρων πάνω σε απόκρημνο βράχο αποτελούν στοιχεία τα οποία δικαιολογούν την ένταξη της Μονής στον Πίνακα ΑΑ της UNΕSCO, κατά τη γνώμη του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.

Τα εξωκλήσια της Κω

 ΔΕΙΤΕ την εξαιρετική εργασία του  Σταμάτη Γιαννιώτη




Από τη δεκαετία του '80 μου έκαναν εντύπωση τα γραφικά εξωκλήσια του νησιού, κτίσματα προσωπικού μόχθου και βαθιάς ευσέβειας των παλιών Κώων.
Δημιούργησα τότε ένα φωτογραφικό αρχείο το οποίο πρόσφατα θέλησα να ολοκληρώσω συμπληρώνοντάς το με τα υπόλοιπα εξωκλήσια που κτίσθηκαν μέχρι σήμερα και τα οποία στο σύνολό τους υπερβαίνουν τα διακόσια.
Διαπίστωσα ότι σε ορισμένα από αυτά -ευτυχώς ευάριθμα- έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια άχαρες προσθήκες προκειμένου να υπάρχει ευρύς στεγασμένος χώρος κατάλληλος για το γλέντι των πανηγυριστών που κατά κανόνα ακολουθεί μετά τη Θεία Λειτουργία. Θεωρώ ότι οι επεκτάσεις αυτές αλλοιώνουν την αρχική παραδοσιακή λιτή αρχιτεκτονική τους.
Επίσης καινοτομία των ημερών μας είναι η ανέγερση μικρών ναών εντός των μεγάλων ξενοδοχεικών μονάδων. Πράξη επαινετή, εφόσον αυτή πηγάζει από την ευλάβεια και τη θεοσέβεια των κτητόρων και δεν αποσκοπεί στην προβολή των Ιερών Ναών ως τουριστικού εξιοθέατου.
Το φωτογραφικό αυτό αρχείο παρουσιάζεται μέσα από τις σελίδες ενός ψηφιακού βιβλίου που λειτουργεί με τη μέθοδο της φυλλομέτρησης (flipping book) και που, όποιος επιθυμεί, μπορεί να περιηγηθεί στις σελίδες του αλλά και να το "κατεβάσει" και να το αποθηκεύσει στον υπολογιστή του από τη διεύθυνση:
από το  προσωπικό ιστολόγιο του φίλου Σταμάτη Γιαννιώτη

Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής (Α´ Λουκά)

Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής (Α´ Λουκά)

Πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Δορμπαράκη
«και καθίσας εδίδασκεν εκ του πλοίου τους όχλους»
α. Στον πρώτο καιρό της δημόσιας δράσης του Κυρίου μάς μεταφέρει το ευαγγελικό ανάγνωσμα: στη λίμνη Γεννησαρέτ, όπου ο Κύριος άρχισε να διδάσκει τον λαό και να καλεί τους πρώτους μαθητές Του να Τον ακολουθήσουν. Η πρώτη επαφή μάλιστα των μαθητών με τον Κύριοήταν συγκλονιστική: τους δόθηκε η ευκαιρία να δουν τον Κύριο ως διδάσκαλο, όπως και να νιώσουν τη δύναμη του λόγου Του, μέσα από την «παράλογη» γι’ αυτούς εντολή που τους έδωσε, να ψαρέψουν εκεί που η εμπειρία και η γνώση τους έλεγε ότι ήταν αδύνατο. Και γι’ αυτό άφησαν τα πάντα, προκειμένου να Τον ακολουθήσουν. Τον Κύριο ως διδάσκαλο θα προσεγγίσουμε δι’ ολίγων στη συνέχεια. «Και καθίσας εδίδασκεν εκ του πλοίου τους όχλους».

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 22 Σεπτεμβρίου 2013 - Α´ Λουκά





(Λουκ. ε´ 1-11)
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἑστὼς ὁ ᾿Ιησοῦς παρὰ τὴν λίμνην Γεννησαρέτ, εἶδε δύο πλοῖα ἑστῶτα παρὰ τὴν λίμνην· οἱ δὲ ἁλιεῖς ἀποβάντες ἀπ᾿ αὐτῶν ἀπέπλυναν τὰ δίκτυα. ᾿Εμβὰς δὲ εἰς ἓν τῶν πλοίων, ὃ ἦν τοῦ Σίμωνος, ἠρώτησεν αὐτὸν ἀπὸ τῆς γῆς ἐπαναγαγεῖν ὀλίγον· καὶ καθίσας ἐδίδασκεν ἐκ τοῦ πλοίου τοὺς ὄχλους. ῾Ως δὲ ἐπαύσατο λαλῶν, εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα· ᾿Επανάγαγε εἰς τὸ βάθος καὶ χαλάσατε τὰ δίκτυα ὑμῶν εἰς ἄγραν. Καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Σίμων εἶπεν αὐτῷ· ᾿Επιστάτα, δι᾿ ὅλης τῆς νυκτὸς κοπιάσαντες οὐδὲν ἐλάβομεν· ἐπὶ δὲ τῷ ῥήματί σου χαλάσω τὸ δίκτυον. Καὶ τοῦτο ποιήσαντες συνέκλεισαν πλῆθος ἰχθύων πολύ· διερρήγνυτο δὲ τὸ δίκτυον αὐτῶν. Καὶ κατένευσαν τοῖς μετόχοις τοῖς ἐν τῷ ἑτέρῳ πλοίῳ τοῦ ἐλθόντας συλλαβέσθαι αὐτοῖς· καὶ ἦλθον καὶ ἔπλησαν ἀμφότερα τὰ πλοῖα, ὥστε βυθίζεσθαι αὐτά. ᾿Ιδὼν δὲ Σίμων Πέτρος προσέπεσε τοῖς γόνασιν ᾿Ιησοῦ λέγων· ῎Εξελθε ἀπ᾿ ἐμοῦ, ὅτι ἀνὴρ ἁμαρτωλός εἰμι, Κύριε· θάμβος γὰρ περιέσχεν αὐτὸν καὶ πάντας τοὺς σὺν αὐτῷ ἐπὶ τῇ ἄγρᾳ τῶν ἰχθύων ᾗ συνέλαβον, ὁμοίως δὲ καὶ ᾿Ιάκωβον καὶ ᾿Ιωάννην, υἱοὺς Ζεβεδαίου, οἳ ἦσαν κοινωνοὶ τῷ Σίμωνι. Καὶ εἶπε πρὸς τὸν Σίμωνα ὁ ᾿Ιησοῦς· Μὴ φοβοῦ· ἀπὸ τοῦ νῦν ἀνθρώπους ἔσῃ ζωγρῶν. Καὶ καταγαγόντες τὰ πλοῖα ἐπὶ τὴν γῆν, ἀφέντες ἅπαντα ἠκολούθησαν αὐτῷ.